måndag 17 augusti 2009

Skörden kan så smått börja

Smultronspenaten växer enormt, jag undrar just hur det smakar när det är tillagat. En ny bekantskap som jag köpte frön från jultita "spännande"
I en av pallkragarna har jag satt svartrot det ser åtminstone lovande ut, men den ska vara färdig senare i höst. En rotsak som är otroligt god men tyvärr är det många som inte upptäckt den ännu. Jag har aldrig odlat den tidigare, vad jag förstått så ska den ha djup jord så det kan bli en lång rot.
Purjolöken som vi satt inne i växthuset är bra mycket större än den som växer på utsidan
Nu kan vi plocka egna tomater, det börjar mogna så smått .Fantastiskt gott att kunna gå ut i växthuset och ta det man behöver.

Inne i växthuset börjar chilin vara klar, vi har provat och den var det drag i kan man säga.
Jag har även några som växer utanför växthuset men de kommer nog inte att mogna, men det återstår att se.










2 kommentarer:

  1. Oj, vad långt dina chilisar har kommit =)

    SvaraRadera
  2. Oj, vilka skördar du får. Smultronspenat har jag också en påse frö med. Men de ligger fortfarande i påsen. Jag har en tomat som har mognat och utan växthus så kanske det inte blir så många fler :(

    Svartrot har jag ätit en gång på jobbet. Det var kollegan M som anrättade på en av våra berömda kulinariska fredagsluncher. Väldigt god. Stekt först i stavar och sen i ugnen en stund tills de blev klara, har jag bestämt för mig. Men vad vi hade till har jag alldeles glömt av. Men jag vet att vi våran vana trogen inte sa nåt annat än: Mmmmm, guuu' va gott, mmmmm. Så lät det på den gamla goda tiden ;)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar spår efter dig