torsdag 22 oktober 2009

Blommog fredag - fröer

Fröer och fröställningar är ofta vackra men inte alla så speciellt bra. Åkrarna utanför trädgården vid mitt arbete är fullt av jättebjörnloka, kommunen gjorde ett halvhjärtat försök att minimmera beståndet genom att klippa ner dem. Hu så många vi fick då! Ett jätte bekymmer eftersom de kommer in i trädgården och är giftiga.
Stockrosor är en favorit hos mig och när de blommat över och står där så stolta med sina frökappslar så är det vackra .
Hos blommig fredag hittar du många olika fröställningar idag.

9 kommentarer:

  1. Tänk, några frön är så välkomna andra önskar vi inte alls att få in i trädgården. Stockrosor är väl två åriga? Då får du passa gott på bladrosetterna !!( jag har en förmåga att rensa bort dom..)

    SvaraRadera
  2. Ja, du jag har förstått att det är ett stort problem med björnlokan. Men om man tar den innan den gått i frö måste den väl minska så småningom. Eller?

    SvaraRadera
  3. Jag gillar fröställningar. Är väldigt vackra att fotografera. Kolla in denna som jag lagt in under Macroday. Den är cool faktiskt.
    http://carpediemmie.blogspot.com/2009/10/autumn.html

    Ha en fin fredag.

    SvaraRadera
  4. Var inne på blommig fredag och såg mycket fina bilder. Fröställningar är faktiskt väldigt vackra - det tänker man inte alltid på. Akleujrutans tycker jag om bl a

    SvaraRadera
  5. Vackert med fröställningarna! Stockrosor vill vi ju ha många av men björnlokan är vackrast på avstånd - men visst är den vacker när den blommar!

    SvaraRadera
  6. Jättebjörnlokan är verkligen en landsplåga! Det går inte att göra halvhjärtade försök att utrota den - här krävs krafttag! Att det sedan är ganska dekorativa växter är en helt annan historia...

    SvaraRadera
  7. Fina fröställningar -speciellt stockrosen!//EvA

    SvaraRadera
  8. Hej och tack för din rara kommentar på min blogg!Så glad jag blev att du tycker om min blogg! Jag blev ju så nyfiken varifrån du kom så jag tassade in hos dig här och du har ju en jättehärlig blogg du också.:-)) Jag sätter upp dig på min blogglista så jag lätt hittar hit igen. Hoppas det är ok för dig?
    Ha en fortsatt härlig och avkopplande helg!/Karin

    SvaraRadera
  9. Tråkigt att den är sådan plåga, för din bild är ju hur fin som helst!
    Min stockros står fortfarande med knoppar... De har inte frusit bort, men jag tror knappast jag får se några blommor.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar spår efter dig