torsdag 29 oktober 2009

En angenäm överaskning

Vi går ofta förbi ett hus där de som bor där har mängder av växter.
Under flera år har jag beundrat och funderat på den trädgården, så för någon månad sedan så frågade jag mannen vad en av alla dessa vackra blommor hette.
Har ingen aning sa han det är frugan som har trädgården jag är bara gårdskarl sa han och log.
Hur som helst , nästa gång vi kom dit så kommer hon ut och börjar prata. Det slutade att hon grävde upp en av de vackra blommorna till mig.
I går var vi där i gen och då kommer hon och säger vill du ha växter annars så slänger jag dem.
Så i går kväll var jag där och fick mängder av olika sorter.
Bilden är från stället där hon övervintrar sina fuxior , hon ställer dem i jorden ,gräver upp en liten jordvall och täcker dem med massor av löv sen en pressening över så att det står relativt torrt.
Hon har enorma fuchior och jag har funderat hur hon kan övervintra dem, nu vet jag.

Fler angenäma överaskningar här

7 kommentarer:

  1. Underbart! Vilka givmilda trädgårdsvänner! Otroligt att det går att övervintra fuchsior ute på det sättet - vilken växtzon pratar vi om? Är det zon 1? Undrar just om det skulle funka här...

    SvaraRadera
  2. Trevlig överraskning! Jag har provat att gräva ner fuchsior på vintern, men då grävde jag ner dem helt och fullt i jorden och den funkade finfint. De var dock inte så stora då.

    SvaraRadera
  3. Vad härligt att få en sån överraskning, lycka till med övervintringen nu då..=). Ha en skön helg..Moa

    SvaraRadera
  4. Ohh, en sån generös trädgårdsvän!:-))) Vilken underbar överraskning, att få ett helt fång av växter och va spännande att se hur de tar sig ut hemma hos dig till våren.Vilket bra tips för övervintring du fick också. Lycka till med dem och ha nu en trevlig helg!/Karin

    SvaraRadera
  5. Ja.det var en trevlig överraskning. Bra tips hoppas jag du fick också.Anita

    SvaraRadera
  6. Såna människor är härliga o träffa på.... vilken lycka! Ska genast (på måndag) försöka gräva ner mina fuchsior..... har ju en jordhög!
    Ha en riktigt skön o trevlig allhelgonahelg
    Nina

    SvaraRadera
  7. Va kul att få såna tips,lycka till!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar spår efter dig